mars 24, 2009

Ännu ett år har blåst förbi

Födelsedag. Tårta. Tomhet. Det känns inte i kroppen. Jag är inte uppspelt, inte heller ledsen eller deprimerad. Det är en vanlig dag. Visserligen är det en bra ursäkt för att baka roliga tårtor. Jag håller på med ett recept av Jan Hedh, med två olika chokladmousser, en chokladbotten och ett täcke med chokladgelé. Faktum är att jag känner mer för tårtan än vad jag gör för min födelsedag. Jag förstår inte grejen, och jag tror att det beror lite på min introverta läggning. Vi lär oss från början att födelsedagar handlar om kalas, ballonger, presenter och glada miner. Vi lär oss att det är något som ska firas, oavsett om man vill eller ej. Och vill man inte så är man tråkig. Jag tror att jag ofta upplevs som tråkig. Tystlåten och tillbakadragen. Det är inte alltid avsiktligt. Det är en vanesak och sedan har vi stamningen. Jag tycker om att laga och äta god mat. Jag tycker om att dricka god öl, gott vin och lyssna på bra musik. Jag tycker om att skämta, berätta och spela spel, jag är bara inte särskilt bra på det. Men det är inte därför jag inte känner något för min födelsedag. Jag förstår helt enkelt inte grejen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis i alla fall :)

Anonym sa...

Fira att man blir äldre har inte jag heller förstått, men det är en bra anledning till att få samla nära och kära, bjuda på något gott och ha trevligt.
Grattis!
/hon, du vet, som brukar...