april 25, 2007

Kaffemongon














I genomsnitt dricker svensken 150 liter kaffe om året, 150 jävla liter! Det är minst 149 liter för mycket om inte mer. Denna dryck av svart färg kom till Sverige först 1685 och ställdes några år därefter upp som medicin i apotekets prislista. Där borde drycken också ha stannat men ack nej, Kung Karl XII spred bönor hej vilt över sin tur genom Sverige och snart var kaffe en dryck som tagit en rejäl befästning i folkhemmen.

Här kommer en redogörelse för hur indelningen av kaffedrickande svenskar ser ut:

10% dricker kaffe för att de faktiskt tycker att det är gott. All heder åt dessa gossar och gummor.
20% dricker kaffe för att passa in i kaffemongosekten.
20% dricker kaffe för att kunna referera till sin kaffekonsumtion i vardagssammanhang. Ex: -Guuuud vilken abstinens jag har, om jag inte får mitt morgonkaffe kommer jag att gå runt som en zombie hela daaaaaagen.
50% är en kombination av de två ovanstående typerna och utgör alltså urtypen av ett kaffemongo

Tyvärr måste jag erkänna att jag även själv ibland ikläder mig rollen som ett kaffemongo då jag har märkt att medlemmar i kaffemongosekten i vissa sammanhang kan bli oerhört aggressiva och missunnsamma om man tar avstånd från deras heliga dryck. Detta är i sig ett bevis för hur otroligt stark kraften inom kaffemongosekten är och förklarar också varför den har så många medlemmar.

Inga kommentarer: