juni 27, 2007

Stekt falukorv med hackad purjolök?

Att bo hemma är inte alltid så kalas som det kan verka. Många gånger innebär det att man förväntas hjälpa till med vissa saker, som att handla. Vi snackar förvisso inga toabalar eller dussintals mjölkpaket i cykelkorgen men även små bäckar kan vara svåra att ta sig över. Framförallt kan bäckarna vara svåra att lägga upp på varubandet och få inscannade, det kan lätt ge fel intryck. Precis som veckotidningar för damer som fyllt 50+, tantcigaretter, purjolök eller falukorv.

Det händer ibland att man inte vill ge fel intryck, till exempel på den där söta tjejen som sitter i kassan. Vid det här laget tror hon nog att jag sitter hemma och gnager på purjolök och falukorv medan jag läser Hemmets veckotidning nummer 27 och röker Blend i min 19 kvadratmeter stora etta som jag finansierar genom socialbidrag. Att köpa en Triss fanns liksom inte på kartan. Vem fan köper Triss på ICA med undantag för min mor? En Triss ihop med en veckotidning och cigaretter ger verkligen det där "jag är en hopplös förlorare utan jobb och körkort vars enda behållning är hoppet om en storvinst"-intrycket. Inte för att jag skulle tacka nej till en storvinst men någonstans måste gränsen dras. Dessutom är det i Femman-lotterna som pengarna finns, det har jag hört av en kompis.