oktober 04, 2007

Chef school?









Framtidsplaner äro ständigt föränderliga. Jag har letat efter en karriär att satsa på, som går att ha där i bakfickan ifall mina storslagna drömmar visar sig vara just bara drömmar. Karaktären Chef i South Park är, i motsats till vad man skulle kunna kan tro, ingen större inspirationskälla för min egen del. Däremot råkar han ha ett yrke som befinner sig inom min intressesfär. Av en ren händelse så särar Arbetsförmedlingen lite extra på benen just nu under hösten. Det betyder att man kan få en betald utbildning tillsammans med ersättning för diverse levnadsutgifter. Och det händer ju inte varje torsdag.

Problemet är att utbildningen lätt kan bli ångestfylld. Jag börjar redan känna mig frustrerad över att bo hemma och som grädde på moset ges utbildningen i samma byggnad där jag spenderade min gymnasietid. Ett år till på samma plats som jag kämpade för att komma ifrån. Okej, så farligt var det faktiskt inte, men det kan man ju inte skriva högt. Nu är det förstås möjligt att jobba extra vid sidan av och om ersättningen är tillräckligt stor kanske det kan räcka till en lägenhet i Vivalla. Eller ett tält bredvid skjutbanan. Skillnaden är på sätt och vis ganska marginell.

Men först måste jag såklart författa ett smörigt brev för att överhuvudtaget kunna få en utbildningsplats.

"Hej, mitt namn är Jonas och jag vill bli kock. I min gastronomiska vardag är namn som Dafgårds, Findus och Billys Pan Pizza vanligt förekommande. Jag har ett diplom från Sibyllaskolan och har även praktiserat hos stadens bästa cateringfirma. Efter avslutad utbildning kan jag endast tänka mig att arbeta i Ludvika".

Inga kommentarer: