september 12, 2007

Job Fair

Imorgon är det jobbmässa. Jag kommer att tänka på avsnittet i "That '70s Show" där Eric Forman först får jobb på en bank och sedan blir nekad för att någon har ringt in en dålig referens. Det skulle inte förvåna mig om jag lyckades med samma sak. Eller om jag inte lyckades med något överhuvudtaget. Det vore lite som att missa en ladugårdsvägg med en badboll.

Att åka på jobbmässa känns nästan surrealistiskt. Jobbmässan är som ett stort vaccum mitt i en värld fylld av tragiska själar som inte kan ta hand som sig själva. Dit åker alla som fortfarande behöver haklapp och som har svårt för att prata om toalettbesök utan att fnissa.

En kille som heter Lenny går runt med propellerkeps och hängslen. Strax bakom honom går Roffe som nyss har fått sparken från monteringsavdelningen på Volvo. Jag står vid ett bort och rafsar ner gratis pennor i väskan precis som jag alltid har gjort på mässor. Det är mer som en allsmäktig lag och absolut inte ett tvångsmässigt beteende. Det är därför som jag snor pennor på ICA när jag hämtar ut paket. Det är en allsmäktig lag, inte ett tvångsmässigt beteende.

Det blev inget jobb som telefonförsäljare förresten. Det är ett bra mått på hur dålig jag måste vara. I och för sig är det nog bäst så för båda parter. Undantaget stumma och blinda är jag troligtvis den som är minst lämpad för liknande jobb, vilket säkert också framkom under intervjun. Bortsett från den allmänna osäkerheten kan stamningen i viss mån ha påverkat intrycket. Om jag bara kunde fixa fram lite Valium eller Stesolid skulle det säkert gå mycket bättre, men förmodligen är väl inte läkarna så pigga på att skriva ut det. Kvacksalvare är vad dem är.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att läkarna skrev ett kontrakt när de föddes. Med satan, eller Jan Guillio.

Asvnittet med The Job Fair är galet underhållande.

"Stockboy, need a stockboy. Not you."

hatcho sa...

Hallå Jonas! Tittar in igen! Synd på försäljarjobbet ...
Såg idag en föredragshållare på tv, som talade om kunskap. (Han hette Härén, tror jag - interesting.org = hemsida) Han var rätt negativ, och menade att Sverige är helt omkört av utvecklingen i Asien. Vi har slutat utvecklas och har inga drömmar. MEN på hemsidan sökte de historier om bra eller dålig service, som man upplevt. Jag tänkte: du som skriver så bra, har säkert något för dem + att de söker kreativa idéer öht.

jonas sa...

dd: Haha, förmodligen är det så det ligger. Mycket bra avsnitt som sagt ja.

hatcho: Asch, jag var faktiskt inte jättesugen på att bli försäljare. Det var mer en principgrej.

Tack för tipset, tyvärr hade sista datumet för att skicka in historier gått ut. Men det var helt klart en intressant sida!