september 18, 2007

Muslimer skäller på Sverige

Hela rondellhundskarusellen är redan ganska uttjatad. Och det var antagligen därför som ett par skitnödiga muslimer från Al-Qaida kände sig tvungna att dra iväg ett par mordhot för att kicka igång den igen. Nu tror jag inte att dessa fanatiska muslimer är mer skitnödiga än andra muslimer, men uppenbarligen så har de något uppstoppat där bak. För dem har det blivit mer av en principsak och jag skulle tro att de trivs alldeles utmärkt när de får chansen att utöva makt och fördöma andra. Det roligaste är att ett europeiskt råd för muslimer planerar att utropa en så kallad motfatwa som fördömer mordhoten. Uttrycket "ringar på vattnet" hamnar nästan lite i underkant.

Resten av muslimerna som inte har något uppstoppat där bak är nog inte lika glada i hågen. I media är det många olika sidor som kommer till tals. En del muslimer bryr sig inte, andra känner sig kränkta men vill debattera fredligt och en tredje grupp är pissarga och kräver lagändringar. Den vanligaste bilden som etsar sig fast på näthinnan är dock flaggbränningarna. Dansandet kring elden och alla maniska blickar. Ett helt land som fördöms på grund av en bild på en profet. Som inte får avbildas enligt religionen Islam. Samtidigt blir en stor grupp människor belagda med en orättvis och stereotyp framställning.

Irans utrikesminister hävdade att en miljard muslimer blivit sårade av detta tilltag. Om Islam istället hade haft ett tusental anhängare tvivlar jag på att någon hade lyssnat. Då skulle Islam bara ha varit en av alla dussintals knäppa sekter som alla skrattar åt men samtidigt ägnar en allvarsam tanke över hur man kan bli så hjärntvättad. Vilket också kan appliceras på de flesta religioner och livsåskådningar. Även anhängare av evolutionsteorin.

Poängen är att det är lätt att hamna i kläm oavsett vilken tro på livet man har. Jag kan tycka att det är helt befängt att påstå att vi människor är skapade av en Gud och att dessutom viga hela sitt liv åt tusentals år gamla skrifter. Jag kan heller inte föreställa mig hur det skulle vara att växa upp med en sådan livssyn, något som säkerligen är ömsesidigt. Därmed inte sagt att jag inte respekterar religiösa människor, så länge respekten är, just det, ömsesidig.

2 kommentarer:

Andrea sa...

Har du tänkt på det att en enda liten tjej har lyckats lura miljarder människor att tro att hon var oskuld när hon blev på smällen? Jag vet ju vad jag ska säga till mamma om jag skulle bli gravid nån gång..
Synd att mamma inte är kristen dock, då hade hon ju kunnat lura i alla att jag faktiskt inte haft sex innan jag blev gravid. Jag kunde blivit Jungfru Andrea.. o.O

jonas sa...

Tanken har slagit mig. Rent tekniskt kan man faktiskt bli gravid via inseminering men jag tvivlar på att det är så värst många oskulder som använder sig av det. Å andra sidan måste det vara rätt festligt att kunna säga att man är oskuld och mamma. Det tyckte säkert Maria i alla fall. När hon festade med lärjungarna.

Dessutom skulle ju Katie Price operera sig för att bli oskuld igen så möjligheterna är fler än man kan tro :)