mars 05, 2008

Ey veggie, eat this!

Okej, jag ångrar mig, det var faktiskt "rätt" kul att fixa en vegetarisk meny...:

FÖRRÄTT
Sötpotatiscarpaccio med skogssvampsstuvning och haricots verts
Asiatisk sallad med ingefära och friterade champinjoner
Syrlig bulgur- och persiljesallad med rostade cashewnötter och röda linser
Havretoast med halstrad aubergine och timjanscréme
Sval avokadosoppa med apelsin- och gräslöksfraîche


VARMRÄTT
Honungsmarinerade rotfruktsstavar med sojabönor och smörstekt karljohanssvamp
Grönsaksspett med grillade potatishalvor och chilicréme
Fyllig tomatsoppa med bruschetta, krämig spenatsallad och fetaost
Peppar- och sesamkryddad selleribiff med jordärtskockspuré, apelsinsås och sparris
Kummindoftande rödbetsrisotto med vinkokt rättika och pepparrot


DESSERT
Wokad fruktsallad med konjaksvisp
Inbakade äpplen från Normandie med vaniljkräm
Svartvinbärspaj med smak av citron, serveras med myntagrädde
Melonsorbet med chokladflarn och basilika
Grillad mango med hackade nötter och vaniljkesella


...men jag tänker fortfarande förbjuda "dem" på min restaurang.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är långt ifrån vegetarian, men den där soppan lät fan god :)

Anonym sa...

Vegetarianer är det de är. Jag har bara svårt för just dem som anser sig smartare än köttätare. Och därmed kör med någon sorts lilla-gubben-attityd gentemot "stackarna" som ännu inte förstått bättre. Bodde med sådana under min tid på Folkhögskola. Jag fick tillslut nog, gick och köpte McDonalds, tryckte i mig allt mitt framför ansiktet på dem. Jag hade lika gärna kunnat ge dem fingret samtidigt. Men det behövdes inte. Jag rapade ljudligt istället.

Anonym sa...

Åh Jonas, det låter helt fantastiskt gott!
Men för att krångla till det för dig, hur många av dessa rätter är helt, och jag menar helt, utan komjölk? Inte ens stekt i smör/margarin...?

Annars tänker jag bojkotta hela din idé där ;p