oktober 21, 2008

Upphetsad...

Jag vet att mina båda bloggar smälter samman ibland men skitsamma. Det kom lite nya böcker idag och just nu är jag som ett barn på julafton. Jag hade bland annat beställt en bok som heter McGee on Food & Cooking, en klassisk bok från 80-talet om kemi i köket som för några år sedan kom i en nyutgåva. Den behandlar alltså de kemiska aspekterna när det gäller matlagning och beskriver varför råvaror reagerar på ett visst sätt. Till exempel så innehåller den cirka fyrtio sidor som bara rör ägg. Allt ifrån hur ägget skapas i hönan till vid vilka temperaturer som vitan respektive gulan hårdnar samt grundliga beskrivningar av orsak och verkan i olika tillagningsmetoder. Låter det intressant? Kanske inte. Jag är nog bara konstig. Men jag tror att molekylär gastronomi är en del av framtiden, vare sig det handlar om att förbättra och förstå tillagningsmetoder eller att experimentera fram nya.

PS. Jag fick även White Heat skriven av Marco Pierre White, Sauces med Michel Roux i spetsen samt Healthy Appetite av Gordon Ramsay.

Inga kommentarer: