december 18, 2008

En liten bit av Sverige - tillbakablick

Jag har ju hållit på ett tag nu. Alltså, det här med att skriva så att andra människor kan läsa vad jag skriver. En eller två gånger så har jag minsann funderat på att sluta men jag är visst fortfarande kvar. Jag har tummat ganska mycket på kvalitén och det hatar jag. Det är inte idéer som saknas, snarare motivation och möjligtvis en gnutta självförtroende. Och just nu har jag annat att fokusera på. Som att tjäna stålar och läsa kokböcker. Men det är inte över än, förstås. Det här blev en något rörig tillbakablick. Jag bjuder på några texter vars publiceringsdatum rör sig mellan begynnelsen och nutid.

Livets karusell är ingen vanlig karusell. Den går aldrig sönder, den har inga blinkande discolampor och den spelar ingen klatschig dunkadunka-musik.
Livets karusell har inga discolampor

Han plockar fram ett par vedkubbar och ställer upp en av dem på stocken. Peter går ett varv runt den och begrundar vedkubben. Adrenalinet börjar sakta men säkert pumpas ut i ådrorna.
Det är är Peter Jöback

Det första som jag lägger märke till när jag kliver av tåget är luften. Något är annorlunda. Den är inte unken. Snarare skämd och avslagen. Jag förstår att det är så det är här nere i söder.
På besök i Malmö

Upplevelser blir till känslor, och förnimmelser av vad som varit. Det som komma skall, blir till drömmar och förväntningar.
Tjafs om livet

När jag såg honom i ögonen var tårarna sällan långt borta. Frustrationen och otillräckligheten genomsyrade hans blick så tydligt och märkbart.
Tacksamhetsskuld

Vid nyår skjuts det champagnekorkar och raketer, i slutet på april tänds det brasor, i mitten på sommaren reser vi stänger och dricker snaps och till jul ger vi bort paket till minnet av någon snubbe som red på en åsna.

Alla dessa högtider

Hundratals träd som liksom hånflinade åt mig och hoppades på att jag skulle ge upp och ruttna där för att bli en del av deras kretslopp.

Orienteringsprovet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också funderat på att sluta två gånger.

Typ.

Men är man en blogghora så är man.

jonas sa...

Eller hur. Men en hora mer eller mindre gör väl ingen större skillnad.