december 28, 2008

I köket

Ballongvispar. Grytor. Stekspadar. Bongar. Knivar. Jag gillar knivar. Ibland blir det blodigt, men det får man räkna med. Knivar är bra och nästan lite sexiga. Att stå i köket är inte alltid roligt men många gånger så är det faktiskt det. Det är svårt att beskriva varför. Det finns en viss tillfredsställelse i att förvandla råvaror till något vackert och välsmakande. När jag blir glad av att äta maten så vet jag att jag har lyckats. Allt annat är en förlust. Den stora behållningen ligger för min egen del i processen att arbeta fram nya maträtter eller komponenter. Det behöver inte handla om att uppfinna hjulet även om det naturligtvis är att föredra.

Livet i köket har hittills varit väldigt avslappnat. Jag har inte fått någon utskällning á la "Gordon Ramsay" och det har inte inträffat några större fadäser. Den viktigaste lärdomen som jag tagit del av är att även kockar med lång erfarenhet gör sina misstag. För att utvecklas måste man våga misslyckas, så länge man gör det med sunt förnuft.

Inga kommentarer: