december 16, 2008

Julbestyr

Snart är det dags att dra på sig tomteskägget och skrämma bort barnens tindrande ögon. Men först ska det lagas mat och göras godis. Eftersom jag är hemma några vardagar nu så passar jag på att tillbringa min lediga tid i köket. Jag är nog dum i huvudet ändå. Skitsamma. Det är ju trots allt stor skillnad på att jobba i ett restaurangkök och att stå hemma vid spisen och vispa i en kastrull.

Hittills har jag förberett ett kärl med äpplen och vatten som ska stå i förrådet ett par dagar, och som i slutändan ska bli en äppelglögg med ingefära. Det ska också göras en blåbärsglögg med vanilj. Givetvis har jag inte jäst den själv, jag har bara lagt kryddor i en burk med vodka som får stå och dra ungefär lika länge som äppeljuicen. Imorgon rullar jag köttbullar, kokar knäck, fixar fudge, och gör en sats med äppelmarmelad. Om jag hinner så lägger jag in lite sill också. Sedan har jag inte riktigt bestämt mig. Man vill ju inte överdriva liksom.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte överdriva? Haha, det där lät ju helt otroligt.. Tänkte nästan fråga om man kan göra alla de där grejerna själv. Men det antar jag att man kan..

Anonym sa...

Glöm inte Janssons, revbensspjäll, koka och griljera skinka och alla Svenssons favorit: Ischoklad (blä)
Haha ;)

God jul Jonas!

jonas sa...

Sandra: Hah, jag försöker ju bara låta lite cool. Men jag tror mest att det handlar om tid och intresse. Eftersom jag inte jobbar heltid så jag har ganska mycket tid och intresset är det ju inget fel på.

Anonym: Hah, precis. Fast mamma får minsann fixa lite också. Men ischoklad skippar jag, har heller aldrig förstått grejen med det.

God jul vem du nu än är!