augusti 16, 2007

Självdisciplin

Min självdisciplin äro obönhörligen selektiv. Att inhandla någon form av godsaker eller snacks ens en dag i förväg slutar nästan alltid på samma sätt. I munnen. Lite tidigare än man tänkt sig. Däremot har jag sällan några problem med att gå upp tid när det verkligen behövs. Jag har till och med blivit bra på att träna någorlunda regelbundet. Inte mindre än fyrahundra situps i veckan och två mil avlagda i en avsevärt högre fart än vad som är brukligt när man ska ta sig till kylskåpet. Plus armhävningar, dips, plankan och allt vad det nu heter. Men, när det kommer till att vänta med att äta något är det kört redan från början. Jag gillar chilinötter och sådant där naturgodis som är dragerat med yoghurt. Samt lakrits. Det absolut bästa är att blanda salta jordnötter, chilinötter och yoghurtdragerat naturgodis i en skål. Med en stor påse lakrits bredvid.

Så var det det här med att vänta. Jag köpte naturgodis idag. Det är slut nu. Jag tänkte ha det som en morot imorgon efter att ha pluggat psykologi sent in på kvällen. Jag vet, jag är tragisk. Egentligen borde jag raka mig, fixa ett jobb, flytta härifrån och skaffa ett mig liv. Som ni hör är det alldeles för mycket att tag i. Och nu har jag dessutom en bra ursäkt. Jag måste plugga psykologi minst fem, eller helst åtta, timmar om dagen fram tills nästa fredag om jag ska ha någon chans på tentan. Jag har nämligen haft jäkligt dålig självdisciplin på den fronten. Inte så oväntat kanske.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag lider av samma åkomma.