augusti 02, 2007

Bortsopad barndom

Mitt rum ser just nu ut som ett slagfält. För ett par veckor sedan fick jag en fix idé om att rensa upp bland allt det gamla, allt det där som jag knappt har ägnat en tanke åt de senaste fyra - sex - åtta åren. Problemet är att jag har så svårt för att slänga något. Jag vrider, vänder och funderar. Tänk om det plötsligt uppstår en situation i framtiden där jag hade haft användning för det här förstoringsglaset från Bamses Naturvänner. Vilken ångest jag skulle få ifall jag slängt det då. Eller det här inplastade basketspelet vars ljud tyckas vara inspirerat av en skördetraktor. Det är ju faktiskt rätt kul. Tänk om jag skulle få lust att spela på det någon gång i framtiden och kommer på att jag har slängt det. Ångest. Därför är mitt rum nu fyllt av saker som går igenom processen där jag vrider, vänder och funderar. Flera gånger om dagen. Ett par kassar har visserligen slunkit iväg men i den här takten kommer det att ta sin lilla tid. Å andra sidan har jag inget bättre för mig.

I havet av prylar och saker blir jag påmind vilken musik jag lyssnade på som knatte. Det mesta består av blandskivor med namn som "Top Hits Megamix Vol 1". Man skulle alltså kunna säga att jag hade en ganska bred musiksmak med tanke på hur många olika artister som figurerar på dessa skivor. Att musiken sedan är hyfsat monoton är en annan sak. Långt där bak i högen skymtar tre skivor med Petter. Jag minns att jag tvingade med mig en kompis för att mima till "Vinden har vänt" under klassens timme på mellanstadiet. Det är inget som jag kan säga att jag är stolt över, men förhoppningsvis är jag inte ensam om att ha en del pinsamma lik i garderoben.

2 kommentarer:

hatcho sa...

Tjena grabben!
Jag sjunger med Galenskaparna: Släng, släng, släng, städa, städa! Släng, släng, släng, städa, städa! osv. Passa på nu! Jag har samlat och samlat, minnessaker, brahagrejor, telefoner, skräp, skräp. Och när man letar efter en sak, som man vet man har, så hittar man den ändå inte! Och man önskar bara, att man slängt det andra, som man hittar och flyttar på tusen ggr. Och antikvärde: GLÖM DET! Att ha sparat precis det, som andra vill ha, är omöjligt. För tiotalet år sedan, skulle alla ha kopparsaker. Nu är det INGEN som vill ha kopparkannor el.dyl. mera. (Alla har varit på IKEA). Ha det kul i städningen! Skriv ner minnet, kortografera prylen och lägg ut bilden på bloggen! Du kanske t.o.m. kan sälja något!

jonas sa...

Haha, ja det är nog på väg lite åt det hållet, att slänga det mesta alltså. Det mest är skräp som knappt skulle gå att sälja. Dock är TV-spelen heliga och kommer att förbli orörda. Men jag skippar nog det där med att dokumentera alla prylar, det skulle bara ge mer ångest i efterhand.