augusti 12, 2007

Det här med att skriva

För mig känns det mer naturligt att skriva än att prata. Jag vet att det låter sjukt men så har det varit ganska länge. Jag kan skriva otalet rader om diverse nonsens, reflektioner och tankar men i sociala sammanhang är jag den tysta typen som inte säger särskilt mycket. Visst har det sina orsaker, och jag jobbar på det men nu var det inte som skulle avhandlas. Skrivandet är för min del ett högst nödvändigt utlopp. Utan det skulle jag bli galen, håglös, neurotisk och...fullkomligt galen. Det är som gratis terapi i form av bokstäver.

Att skriva har jag förvisso gjort under hela skoltiden, men det är först på senare tid som det har övergått till att bli ett fritidsintresse. Jag har nått en nivå där jag faktiskt känner mig någorlunda bekväm med att låta andra läsa det jag skriver. Däremot är jag helt förtappad när det kommer till grammatik och jag har inget djupare intresse för språket som sådant. Jag vet vad verb, adjektiv och substantiv är. That's it. Jag har aldrig sett någon mening med att lära mig mer, jag kan ju redan språket, det är för sjuttsingen mitt modersmål. I skolan fick jag med nöd och näppe godkänt på grammatikproven men det påverkade inte slutbetygen som tur var.

Regler och konventioner har jag en viss hatkärlek till. Man kan se det som en utmaning att hålla sig inom givna ramar men samtidigt kan det vara hämmande, och när möjligheten finns att bryta dessa utan någon klagar är det svårt att låta bli. Hittills har jag inte tagit mig några större friheter. Leker lite med punkter och engelska kanske, uppfinner nya ordsammansättningar och torterar meningar med kommatecken. Jag fastnar lätt i ett skrivsätt som känns mekaniskt och opersonligt, jag får inte riktigt fram det jag vill. Det fattas en sjukt massa pusselbitar vilket egentligen inte är så konstigt. Det är ett pussel som aldrig blir färdigt, ett pussel som förhoppningsvis fortsätter att växa tills den där trevlige killen med svart huva och lie knackar på ryggen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Svart huva och lie? Låter som han jag väntar på, skicka han till mig om du ser han.

jonas sa...

Ja han är för jävla seg ibland. Men hans undersåtar, dammsugarförsäljarna, är fan i mig överallt. Dom skickar jag gärna över.

Anonym sa...

Verkar som du klarar dig rätt bra med språket. Har du, eller läser du mycket, får du grammatik och ord nästan gratis. Började själv läsa mycket tidigt och i skolan visste jag inte vad jag gjorde, men rätt blev det. Svårare blev det med engelskan när man inte kunde grammatiken, men det löste sig oxå. Skriva för att få utlopp och bevara sitt förnuft. Ja, en gång i tiden var det även min räddning. Tänk vad några streck på ett vitt papper kan göra!

jonas sa...

Mjo det förstås, men jag har faktiskt aldrig läst särskilt mycket. Det är först på senare tid som även det intresset har blommat upp, men just nu har jag inte riktigt tid tyvärr.

Tyskan föll jag helt på men jag hade i och för sig inget intresse av att lära mig heller.

Ja det är skönt att få ner tankarna i bokstäver och meningar. Jag skriver mycket som jag inte delar med mig av heller, det är lättare att få perspektiv på saker om man har det på pränt. Ett svartvitt bollplank typ.

Anonym sa...

Jag kan bara nicka instämmande till dina ord. Jag själv skriver också mycket, både på blogg och privat. Det är en sådan lättnad att få skriva av sig, få lite perspektiv på saker, precis som du säger. Även om jag bara skriver för mig själv så betyder det ändå enormt mycket (om inte just därför)...

Följer din blogg med intresse!

jonas sa...

Ja, visst är det så. Kul att höra! Jag skäms lite över mitt skämt om ordet jogga när jag läste att du drabbats av polio som liten. Oh well.

Anonym sa...

Det tycker jag inte alls att du ska göra. Jag tycker att man kan skämta om det mesta, så länge man gör det med stil och finess borde det inte finnas några hinder enligt mig. Jag citerar Magnus Betnér: "Om jag måste ta hänsyn till alla olika trauman som kan finnas bland min publik kan jag inte prata och skämta om någonting - och vad för humor och satir får vi då?"

jonas sa...

Mjea, du har rätt. Jag är alldeles för känslig. Måste sluta med det.