juli 28, 2007

Jag säger inte prosit

Att man säger prosit när någon nyser fick jag lära mig som liten, men jag har aldrig förstått varför. Tills jag bestämde mig för att kolla upp det. Enligt gammal folktro hade man en föreställning om att onda andar flyger in och ut när man nyser. Genom att säga prosit, som betyder något i stil med "må det gynna dig", önskade man istället att goda andar skulle flyga in. Lite sött kan tyckas och visst kan det vara kul att säga det på ren jäkelskap när någon fått ett rejält nysanfall. Då blir det mer som att hälla salt i såret snarare än att önska personen något gott. Personer som anser det vara en artighetsfras ger jag dock inte mycket för. De kan knappast ha varit med om när någon släppt ut luft från de bakre regionerna. Där snackar vi onda andar. Ibland kan det nästan kännas som att det är djävulen själv som hälsar på, men inte fasen finns det något standardiserat uttryck för att driva bort det onda där inte.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, jag har en killkompis som säger "Brööl" om man rapar/fiser. ;)Å andra sidan säger han inte prosit när någon nyser, han säger prozac istället. ;)

Anonym sa...

Jag förstår inte varför du tycker att det är så hemskt att någon säger prosit? Det är väl sant att det är en gammal vana, med det är väll fortfarande snällt att hoppas att det blir bra för en, och att man får "goda andar" istället för onda.
Eller är det dumt att vara snäll nu för tiden?

Madelene sa...

Jag förstår inte heller. Ord överförs till nya betydelser - numera är det knappast ngn som menar "må det gagna dig" utan säger det mer för att vara trevlig och visa att man bryr sig.

Anonym sa...

Jag tyckte som Madelene först att det är nåt man säger bara för att. Ordet i sig har ingen betydelse längre för de flesta vet inte vad det betyder. Man kan lika gärna säga getabock men då skulle folk undra varför eftersom de flesta vet mycket väl vad en getabock är för något.
Sen tänkte jag på det där du sa om onda andar som uppenbarligen kommer och går som de vill när någon släppter väder och då säger vi minsann inget. Kanske påtalar att det var lite ohövligt att släppa sig bland folk.. Men 'andarna' då?
Goda behöver man väl inte skydda sig från? Och onda bör väl drivas bort..? Precis som du sa.
Intresant post!

Helena sa...

Varför blir det som att strö salt i såren när man säger prosit idag? Hängde nog inte riktigt med där =S

Pontus sa...

Idag vet vi att en nysning är att explosivt skicka ut ting som irriterar slemhinnorna och nervcellerna (smuts, damm virus, bakterier mm). Så ett "prosit" ("må det vara dig till gagn") tillägnat någon som nyss nyst är väl minst lika passande som ett "krya på dig" sagt till någon som är sjuk.