juli 16, 2007

Vad tycker ni om Sverige?

Vad tycker ni om Sverige?. Det är en ständigt återkommande fråga när personer från utlandet intervjuas. Vad tycker ni om Sverige?. Den är så...förutsägbar på något vis. Svaren överraskar inte heller särskilt ofta. Ibland flikar någon in att svenskarna är stela och osociala men annars är det mest vackra människor och ett vackert land. Trots det envisas reportrar och journalister med samma fråga, gång på gång. Vi måste lida av komplex. Eller en enorm självgodhet över att vi är så vackra och ständigt rider på en våg av välfärd. Därför tar vi varje tillfälle i akt att krama denna givna fakta ur barn från U-länder, kändisar som inte vågar säga något annat i rädsla för att stöta sig med fansen och japanska turister som tycker att allt som fastnar på bild är vackert.

Det roligaste vore om en person med tillräckligt mycket bollar vräkte ur sig något i stil med:

-Vad tycker du om Sverige?
-Det är ett förbannat jävla skitland med skitfula människor och en skitful statsminister. Eran kung är ju för fan dyslektiker och ni dansar runt en jävla stång på sommaren i hopp om att regnet ska sluta. Idiotjävlar!


Så, vad tycker ni om Sverige?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker Sverige är bra. Okej. Hyffsat. Och allt det där andra en Svensson kan tänkas säga. Sluta klaga på övervåld från polisen. Sluta klaga på att era passfoton får era näsor att se större ut.
Var glada för att vi har regn, skog och stång att dansa kring. Jag bor hellre i ett land med en dyslektisk kung utan makt än i ett land med en storhetsvansinnig ego-president med för mycket makt.

jonas sa...

Äh, jag gillar också kungen, men jag vill fortfarande att någon ska dissa Sverige totalt i en intervju, bara för sakens skull liksom. Gary Busey skulle passa men han verkar ju gilla oss.

Anonym sa...

Välfärd !?.Ja det beror ju på hur man ser det då det är många länder som seglat förbi oss i Europa som bättre länder att bo i.Något som många har svårt att inse tydligen i "jag vet bäst landet Sverige".Men ska man ta emot halva världen så gissar jag på att välfärden droppar med tiden när infrastrukturen i ett litet land som Sverige har svårt att hänga med i ett återigen "jag vet bäst Sverige".

SideShow Surfer

jonas sa...

Nej att vi skulle leva i någon evig välfärd är inget jag anser själv fast ibland känns det som sagt att en del vill få det till det. Men jag formulerade mig nog lite dumt i det här inlägget.